Raport o sektorze ochrony i bezpieczeństwa mienia i osób

1743181054141

W internecie ukazał się Raport o sektorze ochrony i bezpieczeństwa mienia i osób, przygotowany przez firmę badawczą MABEA Sp. z o.o. na zlecenie Zakładu Rozwoju Technicznej Ochrony Mienia TECHOM Sp. z o.o. To pierwsze w Polsce tak kompleksowe opracowanie, które w sposób przekrojowy opisuje stan, wyzwania i potrzeby jednego z kluczowych sektorów z punktu widzenia bezpieczeństwa publicznego i gospodarczego.

Więcej…

Wesołych Świąt Wielkiej Nocy

1

Wydanie 2/2025 dostępne jest na Securitech.edu.pl

okladka 2 2025 OiB

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W Strefie Wiedzy Securitech.edu.pl do bezpłatnego pobrania dostępne jest najnowsze wydanie dwumiesięcznika "Ochrona i Bezpieczeństwo Obiektów i Biznesu"

Więcej…

Polish Airports Academy i Polska Izba Systemów Alarmowych łączą siły na rzecz edukacji i bezpieczeństwa

fot 1Polish Airports Academy oraz Polska Izba Systemów Alarmowych podpisały porozumienie o współpracy, którego celem jest rozwijanie kompetencji zawodowych, wymiana doświadczeń oraz wspólna organizacja szkoleń i wydarzeń w obszarze bezpieczeństwa publicznego.

Więcej…

Ochrona ludności w działaniach antyterrorystycznych

Baner kongres Safe Place

Ekspercka wiedza i praktyka w obliczu współczesnych zagrożeń

Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny to prestiżowe wydarzenie, gromadzące uznanych ekspertów krajowych i zagranicznych. Zdaniem organizatorów tegoroczna tematyka koresponduje z charakterem współczesnych zagrożeń terrorystycznych, sytuacją prawną w Polsce i realiami geopolitycznymi.

Więcej…
 
 

Integracja systemu kontroli dostępu RACS 5 z platformą PSIM VENOM
Integracja systemu kontroli dostępu RACS 5 z platformą PSIM VENOMSKD

System kontroli dostępu RACS 5 firmy Roger zaprojektowany z myślą o elastycznym i niezawodnym zarządzaniu dostępem, umożliwia integrację z platformą PSIM VENOM. Dzięki integracji rozwiązań użytkownicy zyskują dostęp do nowych, zaawansowanych operacji, które wspierają szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia oraz optymalizację procesów bezpieczeństwa.     

Więcej
Synology® prezentuje swoją pierwszą kamerę Wi-Fi w...
Synology® prezentuje swoją pierwszą kamerę Wi-Fi wyposażoną w algorytmy AICCTV

Firma Synology® prezentuje swoją pierwszą kamerę Wi-Fi wyposażoną w algorytmy sztucznej inteligencji: CC400W. Synology ogłosiła wprowadzenie na rynek modelu CC400W, najnowszego dodatku w swoje [ ... ]

RS485 w systemach kontroli dostępu
RS485 w systemach kontroli dostępuSKD

Standard RS485 jest coraz powszechniej wykorzystywany w systemach kontroli dostępu. Pozwala on na podłączenie do kontrolera dużej liczby czytników oraz modułów wejść/wyjść za pomocą jednej [ ... ]

Bezpieczeństwo wczoraj i dziś. Skuteczności środkó...
Bezpieczeństwo wczoraj i dziś. Skuteczności środków i metod ochrony osób i mieniaIntegracja

Chcąc zapewnić sobie bezpieczeństwo szukamy sposobów, jak i środków. Rozglądamy się za nowoczesnymi technologiami i staramy się być/przebywać tam, gdzie jest bezpiecznie. Budujemy domy i za [ ... ]

Inteligentna termowizja w ochronie perymetrycznej
Inteligentna termowizja w ochronie perymetrycznejCCTV

Teledyne FLIR FC-Series AI
Szczegółowy obraz < 25mK, optymalizacja AI, zgodność z NDAA

Bezpieczeństwo Portów Lotniczych i Morskich
Bezpieczeństwo Portów Lotniczych i MorskichRelacje

W Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie 14-15.04.2025 r. odbyła się XIV Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Bezpieczeństwo Portów Lotniczych i Morskich", która zgromadziła licznych gości ze środowiska nauki, przemysłu zbrojeniowego i zarządzających portami.

blueEvo od Winkhaus premiera na polskim rynku elek...
blueEvo od Winkhaus premiera na polskim rynku elektronicznej kontroli dostępuRelacje

W Łodzi vis a vis słynnej, zabytkowej Manufaktury i pałacu Izraela Poznańskiego, 8 kwietnia br. firma Winkhaus Polska zaprezentowała premierowy na naszym rynku system elektronicznego klucza - blu [ ... ]

SPIN 2025 - Ruciane-Nida
SPIN 2025 - Ruciane-NidaRelacje

W dniach 3–4 kwietnia 2025 roku w malowniczo położonym w Krainie Tysiąca Jezior hotelu Mazurski Raj, Marina & SPA w Rucianem-Nidzie odbyła się wiosenna edycja jednego z najważniejszych wyd [ ... ]

5. Forum Projektów Systemów Niskoprądowych
5. Forum Projektów Systemów NiskoprądowychRelacje

Już 9-10 maja 2025 roku Mazury staną się centrum spotkań ekspertów branży zabezpieczeń technicznych. W Hotelu Robert’s Port Lake Resort & Spa w Mikołajkach - Starych Sadach odbędzie s [ ... ]

Rozstrzygnięcie konkursu dla studentów WAT o tytuł...
Rozstrzygnięcie konkursu dla studentów WAT o tytuł Mistrza Elektronicznych Systemów BezpieczeństwaRelacje

W Instytucie Systemów elektronicznych WEL WAT 4 lutego 2025 r. odbyło się jubileuszowe X Seminarium Branży Elektronicznych Systemów Bezpieczeństwa. Tematem przewodnim tegorocznej edycji seminari [ ... ]

Akty terroru w placówkach oświatowych. Problematyka kryminologiczna
Akty terroru w placówkach oświatowych. Problematyka kryminologicznaPrawo

Aktywny strzelec (active shooter) to osoba próbująca zabić ludzi w zamkniętej przestrzeni lub na zaludnionym obszarze. Aktywni strzelcy zazwyczaj używają broni palnej, ale coraz częściej sięgają po inne narzędzia, jak nóż czy samochód, które w ich rękach stają się śmiercionośną bronią. W niektórych przypadkach napastnik wzmacnia swoje działania, na przykład stosując ładu [ ... ]

DODO to przypomnienie, że ochrona danych powinna t...
DODO to przypomnienie, że ochrona danych powinna trwać cały rokPrawo

Zbliża się Dzień Ochrony Danych Osobowych. W Polsce obchodzony będzie w tle styczniowego cyberataku, w wyniku którego przestępcy uzyskali dostęp do danych obywateli. Należy spodziewać się,  [ ... ]

Rekordowa kwota kar dla firm za naruszenie ochrony...
Rekordowa kwota kar dla firm za naruszenie ochrony danych osobowychPrawo

28 stycznia obchodziliśmy Europejski Dzień Ochrony Danych Osobowych. Niestety nie możemy mieć powodów do radości, ponieważ Polska zajmuje trzecie miejsce spośród 31 europejskich państw pod w [ ... ]

Mniej kradzieży w sklepach – wykrywalność czy zmia...
Mniej kradzieży w sklepach – wykrywalność czy zmiana przepisów?Prawo

Rok 2024 przyniósł zmianę w statystykach związanych z kradzieżami w sklepach. Z danych policyjnych wynika, że liczba tych zdarzeń w ubiegłym roku spadła do 30 130 w porównaniu do 40 115 w ro [ ... ]

Czujki dymu i tlenku węgla mogą uratować życie!...
Czujki dymu i tlenku węgla mogą uratować życie!Prawo

Jeszcze przed świętami weszły w życie pierwsze zmiany z rozporządzenia o ochronie przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Przepisy, opracowane przez MSWiA we współ [ ... ]

Jak skalować infrastrukturę bezpieczeństwa technicznego z wykorzystaniem chmury
Realizacje

Duże organizacje z wieloma lokalizacjami w miarę swojego rozwoju, stają przed wyzwaniami związanymi z zarządzaniem złożonymi infrastrukturami. Rozwiązania PSaaS (Physical-security-as-a-Service) w chmurze lub chmurze hybrydowej oferują tym organizacjom korzystne sposoby na zarządzanie rozwojem oraz zmieniającymi się wymaganiami dotyczącymi zabezpieczeń. 

Więcej
Cyfrowy obieg dokumentów a bezpieczeństwo poufnych...
Cyfrowy obieg dokumentów a bezpieczeństwo poufnych informacjiRealizacje

Prowadzisz firmę lub dbasz w przedsiębiorstwie o obieg dokumentów? Bezpieczeństwo danych jest w tym kontekście bardzo istotne. Zapewnienie bezpieczeństwa poufnych informacji w dobie cyfrowego ob [ ... ]

Funkcjonariusze w systemie wielozmianowym. Problem...
Realizacje

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w Ustawie o Służbie Więziennej z dnia 9 kwietnia 2013 roku, funkcjonariusze w/w formacji pełnią służbę w dwóch systemach zmianowości – jednozmianowym ora [ ... ]

Już 1 na 3 Polaków załatwia sprawy urzędowe przez ...
Realizacje

Już 1 na 3 Polaków załatwia sprawy urzędowe przez internet – wyzwanie, które wymaga zaawansowanych rozwiązań IT Wojciech Wrona, Dyrektor Sektora Publicznego, Red Hat

Case Study: Skalowalny system kontroli dostępu w b...
Realizacje

Carbon Tower — to jedna z ostatnich inwestycji grupy Cavatina zrealizowanych we Wrocławskim Parku Przemysłowym. Ten niebanalny budynek wyróżnia się z otoczenia swoją architekturą. Wyrast [ ... ]

Spis treści

 

 

 

 

USTAWA z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych
Dz.U. z 2013 poz. 611
po zmianach wprowadzonych ustawą o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, Dz. U. z 2013r poz. 829 (zmiany uwidocznione kolorem czerwonym) i ustawą o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, Dz. U. z 2013r poz.628 (zmiany uwidocznione kolorem zielonym).

 

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1. Ustawa określa:
1) zasady postępowania konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa imprez masowych;
2) warunki bezpieczeństwa imprez masowych;
3) zasady i tryb wydawania zezwoleń na przeprowadzanie imprez masowych;
4) zasady gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych;
5) zasady odpowiedzialności organizatorów za szkody wyrządzone w związku ze zorganizowaniem imprez masowych.

Art. 2. Przepisów ustawy nie stosuje się do nieodpłatnych imprez masowych organizowanych na terenach zamkniętych będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez: Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych: do spraw wewnętrznych, do spraw oświaty i wychowania, do spraw szkolnictwa wyższego oraz do spraw kultury fizycznej, jeżeli jednostki te są organizatorami imprezy masowej w rozumieniu niniejszej ustawy.

Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) imprezie masowej – należy przez to rozumieć imprezę masową artystyczno-rozrywkową, masową imprezę sportową, w tym mecz piłki nożnej, o których mowa w pkt 2–4, z wyjątkiem imprez:
a) organizowanych w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach,
b) organizowanych w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi szkołami i placówkami,
c) organizowanych w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży,
d) sportowych organizowanych dla sportowców niepełnosprawnych,
e) sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowanych na terenie otwartym,
f) zamkniętych organizowanych przez pracodawców dla ich pracowników – jeżeli rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć;
2) imprezie masowej artystyczno-rozrywkowej – należy przez to rozumieć imprezę o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub zorganizowane publiczne oglądanie przekazu telewizyjnego na ekranach lub urządzeniach umożliwiających uzyskanie obrazu o przekątnej przekraczającej 3 m, która ma się odbyć:
a) na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000,
b) w hali sportowej lub w innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, w których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 500;
3) masowej imprezie sportowej – należy przez to rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
a) stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej – nie mniej niż 300,
b) terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000;
4) meczu piłki nożnej – należy przez to rozumieć masową imprezę sportową mającą na celu współzawodnictwo w dyscyplinie piłki nożnej, organizowaną na stadionie lub w innym obiekcie sportowym, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000;
5) imprezie masowej podwyższonego ryzyka – należy przez to rozumieć imprezę masową, w czasie której, zgodnie z informacją o przewidywanych zagrożeniach lub dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi zachowania osób uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji;
6) czasie trwania imprezy masowej – należy przez to rozumieć okres od chwili udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy masowej do chwili opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu;
7) liczbie miejsc dla osób na imprezie masowej – należy przez to rozumieć liczbę udostępnionych przez organizatora miejsc na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem, hali sportowej albo w innym budynku lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, ustaloną na podstawie przepisów prawa budowlanego i przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej;
8) instytucjach zagranicznych – należy przez to rozumieć podmioty zagraniczne i międzynarodowe, w tym w szczególności wchodzące w ich skład narodowe punkty informacyjne, właściwe do zapobiegania i zwalczania przejawów przemocy i chuligaństwa w czasie masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki nożnej, na podstawie Europejskiej konwencji w sprawie przemocy i ekscesów widzów w czasie imprez sportowych, a w szczególności meczów piłki nożnej, sporządzonej w Strasburgu dnia 19 sierpnia 1985 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 129, poz. 625) oraz decyzji Rady 2002/348/JHA z dnia 25 kwietnia 2002 r. dotyczącej bezpieczeństwa w związku z meczami piłki nożnej o charakterze międzynarodowym (Dz. Urz. WE L 121 z 08.05.2002, str. 1–3; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 04, str. 237–239);
9) organizatorze – należy przez to rozumieć osobę prawną, osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, przeprowadzającą imprezę masową;
10) regulaminie obiektu (terenu) – należy przez to rozumieć przepisy wydane przez właściciela, posiadacza, użytkownika lub zarządzającego obiektem lub terenem, zawierające zasady wstępu na teren lub obiekt, w tym osób małoletnich, zasady zachowania się osób obecnych w obiekcie lub na terenie i korzystania przez nie z obiektu lub terenu oraz ze znajdujących się tam urządzeń, a także określające miejsca nieprzeznaczone dla publiczności;
11) kierowniku do spraw bezpieczeństwa – należy przez to rozumieć osobę wyznaczoną przez organizatora, reprezentującą go w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom imprezy masowej;
12) służbie informacyjnej – należy przez to rozumieć osoby podlegające kierownikowi do spraw bezpieczeństwa, wyznaczone przez organizatora, w tym spikera zawodów sportowych;
13) służbie porządkowej – należy przez to rozumieć osoby podlegające kierownikowi do spraw bezpieczeństwa, wyznaczone przez organizatora, wpisane na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, o której mowa w art. 26 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221, z późn. zm.);
14) terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej – należy przez to rozumieć wydzielony, odpowiednio oznaczony teren na otwartej przestrzeni, spełniający warunki higieniczno-sanitarne odpowiadające wymaganiom przewidzianym prawem oraz posiadający infrastrukturę zapewniającą bezpieczne przeprowadzenie imprezy masowej, na którym do określenia liczby miejsc przyjmuje się przelicznik 0,5 m2 na osobę;
15) terenie zamkniętym – należy przez to rozumieć teren zamknięty w rozumieniu przepisów prawa budowlanego lub teren będący w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez: Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych: do spraw wewnętrznych, do spraw oświaty i wychowania, do spraw szkolnictwa wyższego oraz do spraw kultury fizycznej;
16) zabezpieczeniu imprezy masowej – należy przez to rozumieć ogół skoordynowanych przedsięwzięć podejmowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z imprezą masową;
17) zakazie zagranicznym – należy przez to rozumieć zakaz stadionowy, nałożony przez uprawnione do tego podmioty innych państw, o którym informację przekazano Komendantowi Głównemu Policji;
18) zezwoleniu – należy przez to rozumieć zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej wydane, w drodze decyzji, przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta właściwych ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej;
19) dokumencie potwierdzającym tożsamość – należy przez to rozumieć dowód osobisty, tymczasowe zaświadczenie tożsamości, paszport, prawo jazdy, legitymację szkolną lub studencką, dokument stwierdzający tożsamość cudzoziemca albo inny dokument potwierdzający tożsamość zaopatrzony w wizerunek twarzy i adres zamieszkania osoby.

Art. 4. Postępowanie w sprawach określonych w ustawie, z wyłączeniem art. 14, prowadzi się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.

 

Rozdział 2

Bezpieczeństwo imprez masowych

Art. 5. 1. Za bezpieczeństwo imprezy masowej w miejscu i w czasie jej trwania odpowiada jej organizator.
2. Bezpieczeństwo imprezy masowej obejmuje spełnienie przez organizatora wymogów w zakresie:
1) zapewnienia bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w imprezie;
2) ochrony porządku publicznego;
3) zabezpieczenia pod względem medycznym;
4) zapewnienia odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi.
3. Obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze, a w zakresie określonym w tej ustawie i innych przepisach także na: wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta, wojewodzie, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej, służbach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny na obszarach kolejowych, służbie zdrowia, a w razie potrzeby także innych właściwych służbach i organach.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, minimalne wymagania dotyczące zabezpieczenia pod względem medycznym imprezy masowej, mając na uwadze liczbę uczestników imprezy, jej rodzaj, a także zapewnienie bezpieczeństwa jej uczestników.