Sposobów na zapewnienie bezpieczeństwa w budynku jest wiele, jednak najbardziej profesjonalnym rozwiązaniem jest zastosowanie odpowiednio dobranego i skonfigurowanego systemu alarmowego. Jest to jednak zadanie niełatwe − wybór central alarmowych jest duży, a wachlarz oferowanych przez nie funkcjonalności naprawdę szeroki. Jak w tym „morzu” możliwości odnaleźć optymalne rozwiązanie?

 

 

2015 04 48 1

 

 

W pierwszej kolejności konieczne jest oszacowanie rozmiaru i zaawansowania planowanego systemu. Wymaga to ustalenia liczby chronionych punktów, czyli miejsc, w których należy zainstalować elementy systemu. W ten sposób dowiemy się, ile wejść i wyjść musi mieć centrala alarmowa, aby mogła obsługiwać wszystkie potrzebne urządzenia. Należy przy tym pamiętać, że mogą się one różnić funkcjonalnością, np. wykrywać zagrożenia i informować o nich, a także zarządzać całym systemem lub monitorować jego pracę. Centrala alarmowa może również sterować pracą urządzeń, których funkcjonalność nie wiąże się bezpośrednio z sygnalizacją włamania i napadu, np. wykrywających zalanie wodą, sygnalizujących przekroczenie progowego stężenia niebezpiecznego gazu lub umożliwiających pomiar temperatury. Dodatkowo centrala umożliwia także realizację różnego rodzaju zadań automatyki domowej oraz zastosowanie elementów kontroli dostępu.

 

Drugą ważną kwestią przy planowaniu instalacji alarmowej jest poznanie zwyczajów osób korzystających na co dzień z chronionego obiektu. Należy więc dowiedzieć się, ilu użytkowników będzie obsługiwało taki system, jaki jest zakres ich uprawnień oraz ograniczeń − zarówno w dostępie do informacji o samym systemie oraz możliwości wpływania na jego działanie, jak i fizycznego dostępu do poszczególnych pomieszczeń. Uwzględnienie potrzeb i planu dnia użytkowników umożliwi prawidłowe ocenienie wymogów dotyczących personalizacji ustawień systemu, a także zakresu jego konfiguracji. Cały system powinien bowiem być stworzony tak, aby stanowił jak największą pomoc i ułatwienie dla osób z niego korzystających.

 

Kolejnym istotnym zagadnieniem w instalacji alarmowej jest komunikacja. Może ona być realizowana różnymi kanałami: ethernetowym, GSM/GPRS oraz PSTN. Umożliwia to m.in. wygodne powiadamianie użytkowników poprzez wiadomości SMS, e-mail, powiadomienia PUSH czy komunikaty głosowe, skuteczne przekazywanie informacji do agencji ochrony, jak również zdalną konfigurację i zarządzanie inteligentnym systemem alarmowym poprzez dedykowane programy oraz aplikacje mobilne.

 

Jak widać, funkcjonalności realizowane przez centralę alarmową mogą być rozmaite. Zobaczmy więc na przykładach, jak może wyglądać praca systemu w zależności od typu urządzenia, na bazie którego została stworzona dana instalacja.

 

 

Podstawowa ochrona dla niewielkich obiektów

 

W niewielkich obiektach, takich jak garaże, osiedlowe sklepy czy prywatne gabinety lekarskie, świetnie sprawdzi się system alarmowy oparty na module alarmowym MICRA. Może on obsłużyć do 8 czujek bezprzewodowych i 5 urządzeń przewodowych, a jego wbudowany komunikator GSM/GPRS umożliwia wysyłanie poleceń i otrzymywanie powiadomień za pomocą wiadomości SMS. Zdalne sterowanie elementami systemu oferuje także dedykowana aplikacja MICRA CONTROL, umożliwiając np. włączenie świateł w domku letniskowym, aby zasymulować obecność, lub uruchomienie w chłodne poranki ogrzewania w kiosku, zanim jeszcze sprzedawca do niego dotrze.

 

 

Wszechstronna ochrona dla średnich obiektów

 

Specjalnie dla obiektów średniej wielkości powstały z kolei centrale alarmowe z serii VERSA, a wśród nich najnowsza – VERSA Plus. Jest to jedyne rozwiązanie na rynku, które łączy w sobie funkcjonalności dostępne do tej pory wyłącznie poprzez zastosowanie kilku odrębnych urządzeń. Oferuje ona komunikację aż trzema kanałami (ethernetowym, GSM/GPRS, PSTN), zapewniając skuteczne przekazywanie informacji, wygodne programowanie, monitorowanie, a także powiadamianie e-mail i PUSH oraz sterowanie przy pomocy aplikacji mobilnej VERSA CONTROL.

 

Centrala VERSA Plus umożliwia stworzenie systemu przewodowego, bezprzewodowego lub hybrydowego, który łączy w sobie obie te formy instalacji. Tak duża elastyczność podczas projektowania umożliwia zastosowanie tego rozwiązania nie tylko w nowo powstających mieszkaniach, lecz także w budynkach, w których nie można ułożyć nowej instalacji przewodowej, np. w kościołach, zabytkowych budowlach, czy też w mieszkaniach wykończonych „pod klucz”.

 

 

Pełna ochrona dla dużych obiektów

 

W dużych i skomplikowanych obiektach, takich jak firmowe biurowce, banki, czy też nawet duże domy, potrzebne są z kolei rozwiązania bardziej zaawansowane i wielofunkcyjne − takie jak centrale z rodziny INTEGRA. Mogą one obsługiwać nawet do 256 wejść i wyjść, do których podłączyć można całą gamę urządzeń: od elementów systemu sygnalizacji i włamania, po urządzenia do sterowania systemem automatyki budynku oraz kontrolę dostępu. Dzięki temu np. w budynku firmy zatrudniającej kilkaset osób może funkcjonować system oparty na jednej centrali, który będzie równocześnie: zabezpieczać obiekt przed włamaniem, zalaniem czy zadymieniem, powiadamiać o naruszeniach i informować o ich wystąpieniu zainteresowane osoby, weryfikować uprawnienia użytkowników odnośnie wstępu do poszczególnych pomieszczeń, a także sterować oświetleniem, ogrzewaniem, klimatyzacją itp.

 

Zarządzanie całym systemem opartym na centrali z rodziny INTEGRA może odbywać się nie tylko stacjonarnie poprzez różnego typu manipulatory, ale także zdalnie przez dedykowaną aplikację mobilną MobileKPD-2 Pro lub przez program GUARDX. Dodatkowo instalacja taka umożliwia podłączenie magistrali KNX, co zapewnia dodatkowe rozszerzenie możliwości zastosowania funkcjonalności oferowanych przez systemy automatyki budynkowej. Ostateczny kształt i zakres systemu, którego sercem jest centrala INTEGRA, zależy wyłącznie od potrzeb występujących w danym obiekcie oraz od wyobraźni projektanta.

 

 

Artykuł firmy Satel Sp. z o.o.


 

Agnieszka Pitrus

kierownik Działu Marketingu w firmie SATEL Sp. z o.o.

Pin It