SPIN Extra 2025 - zapowiedź

SPIN EXTRA 2025

 

 

 

SPIN to tradycyjne wydarzenie branżowe adresowane do projektantów instalacji niskoprądowych, zainteresowanych technologią, chcących rozwijać swoje umiejętności oraz poszerzać wiedzę i kontakty w branży niskich prądów. Już od 22 lat projektanci spotykają się z Partnerami konferencji: producentami i dystrybutorami, aby współtworzyć wartościowe merytorycznie środowisko do konfrontacji spostrzeżeń na temat najnowszych technologii i rozwiązań branżowych.

Więcej…

Hanwha Ocean i GRUPA WB nawiązują współpracę w ramach programu Orka

Hanwha3 września br., w Kielcach, podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, globalny lider przemysłu stoczniowego i offshore z Korei Południowej Hanwha Ocean podpisała porozumienie o współpracy z polską GRUPĄ WB w celu zacieśnienia partnerstwa na potrzeby programu dotyczącego pozyskania nowych okrętów podwodnych Orka dla Marynarki Wojennej RP. Memorandum zostało podpisane przez Steve’a Jeonga, wiceprezesa Hanwha Ocean, oraz Adama Bartosiewicza, wiceprezesa GRUPY WB, i ma na celu ustanowienie kompleksowych ram w zakresie ustanowienia w Polsce zdolności serwisowania, napraw i przeglądu (MRO) nowych okrętów podwodnych, pozyskanych w ramach programu Orka.
Zawarcie przedmiotowej umowy to nie tylko nawiązanie współpracy w obszarze serwisowania i napraw okrętów podwodnych przez obie firmy, ale również krok w kierunku eksploracji kolejnych porozumień między ich partnerami przemysłowymi w projektach mających na celu transfer określonych zdolności MRO.

Więcej…

„NIE dla czadu" - informator MSW i PSP

teaser plakat v1Każdy sezon grzewczy, który średnio trwa w Polsce około 5-6 miesięcy (od października/listopada do końca marca) to tragiczny bilans ofiar tlenku węgla, nazywanego często „cichym zabójcą". W sezonie grzewczym 2013/2014 strażacy odnotowali ponad 3,8 tys. zdarzeń związanych z tlenkiem węgla, w których poszkodowanych zostało prawie 2,3 tys. osób. Jednak w ciągu ostatnich czterech lat liczba śmiertelnych ofiar zmalała niemal o połowę - ze 111 osób w sezonie grzewczym 2010/2011 do 61 osób w sezonie grzewczym 2013/2014. Zwykle najtragiczniejszy jest czas od grudnia do stycznia - w sezonie grzewczym 2012/2013 czad zabił w ciągu tych dwóch miesięcy 52 osoby, a w ubiegłym sezonie grzewczym 36 osób.

Więcej…
 
 

Trzy zwierzęta
SKD

Potężna, stalowa, przypominająca wrota, brama wejściowa, która otwiera się tylko dla wybranych. Nie ma tu miejsca na baśniowe błyskotki, żadne złoto, żadne kosztowności. Żaden zły król nie ukrył tu swojego skarbu, żadna księżniczka nie czeka za nimi na wybawienie. W tej historii nie zjawi się rycerz na białym koniu, grający na gitarze pod oknem. Tutaj jest dużo betonu, stali [ ... ]

Więcej
Problematyka sieciowania central alarmowych Galaxy...
Problematyka sieciowania central alarmowych Galaxy DimensionSSWIN

Na załączonym rys. 2: GALAXY NO-04 – sieciowanie central GD w prosty sposób zobrazowana została schematyka budowy sieci czterech central wraz z przeniesieniem klawiatury systemowej, np.: CP037,  [ ... ]

Green coding w ochronie środowiska
Green coding w ochronie środowiskaZasilanie

ChatGPT obsługuje średnio 200 milionów zapytań dziennie. Zużywa do tego tyle energii, ile 17 000 amerykańskich gospodarstw domowych w ciągu jednej doby . W obliczu rosnącego zapotrzebowania na [ ... ]

blueEvo. Ewolucja inspirowana tradycją. Nowy, ele...
 blueEvo. Ewolucja inspirowana tradycją. Nowy, elektroniczny system kontroli dostępu WinkhausSKD

Elektroniczne systemy kontroli dostępu są stosowane i wymagane w wielu sektorach gospodarki – instytucjach rządowych, fabrykach, obiektach infrastruktury krytycznej – i wciąż ewoluują wraz [ ... ]

Integracja systemu kontroli dostępu RACS 5 z kamer...
Integracja systemu kontroli dostępu RACS 5 z kamerami LPR MOBOTIXIntegracja

MOBOTIX to uznany producent zaawansowanych systemów monitoringu wizyjnego, specjalizujący się w kamerach IP i innowacyjnych rozwiązaniach w dziedzinie bezpieczeństwa. Od 2016 roku firma stała  [ ... ]

Operator telekomunikacyjny Galena na targach „Więziennictwo” w Lublinie
Operator telekomunikacyjny Galena na targach „Więziennictwo” w LublinieRelacje

W dniach 14–15 listopada 2024 roku w Lublinie odbyła się Konferencja i Targi #Więziennictwo, które zgromadziły przedstawicieli branży penitencjarnej, ekspertów oraz producentów nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Podczas wydarzenia, jako operator telekomunikacyjny mieliśmy okazję zaprezentować innowacyjne urządzenia, które zaprojektowaliśmy z myślą o funkcjonalności ora [ ... ]

Relacja z Ogólnopolskich Dni Zintegrowanych System...
Relacje

W Jachrance, 10–11 października 2024 roku, odbyła się kolejna, XI edycja Ogólnopolskich Dni Zintegrowanych Systemów Bezpieczeństwa Pożarowego – Schrack Seconet i Partnerzy. Organizatorzy  [ ... ]

MSPO 2024 – największe w historii!
Relacje

MSPO 2024 – największe w historii! Cztery dni Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO okazały się intensywnym czasem dla światowej branży obronnej. Biznesowe wydarzenie w Targach  [ ... ]

32.edycja salonu MSPO: Centrum Współpracy Obronnej...
Relacje

Tradycyjnie we wrześniu Targi Kielce zmieniają się w miejsce spotkań najważniejszych przedstawicieli przemysłu obronnego na świecie. MSPO każdego roku wpisuje się w globalną sytuację geop [ ... ]

MSPO 2023 – największe w historii!
Relacje

MSPO 2023 – największe w historii! Obok sprzętów pancernych w Targach Kielce tradycyjnie pojawi się imponujący zestaw śmigłowców. Już zapowiedziano przylot do Kielc: szkolnego Robinson R [ ... ]

Czujki dymu i tlenku węgla mogą uratować życie!
Czujki dymu i tlenku węgla mogą uratować życie!Prawo

Jeszcze przed świętami weszły w życie pierwsze zmiany z rozporządzenia o ochronie przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Przepisy, opracowane przez MSWiA we współpracy z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej, mają na celu zminimalizowanie liczby ofiar pożarów i zatruć tlenkiem węgla. - To rozporządzenie bierze się z naszej niezgody na to, ile [ ... ]

Nowy system ochrony ludności i obrony cywilnej
Prawo

– To jeden z najważniejszych projektów legislacyjnych ostatnich lat wspólnie prowadzonych przez ministra obrony oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji. Liczymy, że prezydent w najbli [ ... ]

Terror(yzm) w „puszce”
Prawo

Jednym z zadań instytucji więzienia na całym świecie jest izolowanie od społeczeństwa sprawców groźnych przestępstw. Nie bez znaczenia pozostaje kategoria wykrytego i osądzonego czynu, ponie [ ... ]

Dane osobowe – niebezpieczeństwo tkwi w Internecie...
Prawo

Dane osobowe – niebezpieczeństwo tkwi w Internecie Ponad 50 proc. Polaków obawia się wycieku danych osobowych poza przechowującą je firmę bądź instytucję. Największe zagrożenie dla ich [ ... ]

Planowane zmiany w przepisach prawa dotyczących in...
Prawo

W styczniu 2020 roku do Sejmu skierowany został rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz niektórych innych ustaw1. Inicjatorem proponowanych zmian i zarazem ich wniosk [ ... ]

Jak skalować infrastrukturę bezpieczeństwa technicznego z wykorzystaniem chmury
Realizacje

Duże organizacje z wieloma lokalizacjami w miarę swojego rozwoju, stają przed wyzwaniami związanymi z zarządzaniem złożonymi infrastrukturami. Rozwiązania PSaaS (Physical-security-as-a-Service) w chmurze lub chmurze hybrydowej oferują tym organizacjom korzystne sposoby na zarządzanie rozwojem oraz zmieniającymi się wymaganiami dotyczącymi zabezpieczeń. 

Więcej
Cyfrowy obieg dokumentów a bezpieczeństwo poufnych...
Cyfrowy obieg dokumentów a bezpieczeństwo poufnych informacjiRealizacje

Prowadzisz firmę lub dbasz w przedsiębiorstwie o obieg dokumentów? Bezpieczeństwo danych jest w tym kontekście bardzo istotne. Zapewnienie bezpieczeństwa poufnych informacji w dobie cyfrowego ob [ ... ]

Depozytory kluczy i innych przedmiotów
Realizacje

Do szeroko rozumianego pojęcia bezpieczeństwa oprócz różnego rodzaju systemów alarmowych czy monitoringu należą także depozytory kluczy. Są to urządzenia czysto mechaniczne bądź, jak przy [ ... ]

Nowości w systemach alarmowych
Realizacje

Jak mówią policyjne statystyki liczba włamań do domów, mieszkań, biur czy innych obiektów zmalała w ciągu ostatnich 20 lat o przeszło 80% a ponadto zwiększył się też stopień wykrywalno [ ... ]

Projekt szkolenia specjalistycznego w służbie więz...
Realizacje

Wstęp

W celu zapewnienia bezpieczeństwa osadzonych, a więc realizacji jednej z misji więziennictwa jaką jest ochrona osób pozbawionych wolności, od roku 2009 r. wprowadzono stały monitoring za [ ... ]

Jak to zazwyczaj bywa przy opisywaniu różnych zjawisk lub koncepcji, także definicji „miast inteligentnych” czy „smart city” jest wiele. Z pewnością miasta pretendujące do tych tytułów wykorzystują technologie informacyjne i komunikacyjne by poprawiać jakość świadczonych usług. Miasta inteligentne to także takie, które rozwiązują realne problemy, takie, które szybko dostosowują się do zmieniających się warunków, to miasta innowacyjne i otwarte.

Autorzy poszczególnych definicji terminu „smart cities”, w różnym stopniu rozkładają koncentrację na technologii, ludziach i procedurach. Z pewnością jednak w koncepcji „smart city” najmniej chodzi o zwykłą gadżetomanię. Na końcu bowiem to jakość życia i zadowolenie mieszkańców, będą tymi wskaźnikami, które będą decydujące w tej rywalizacji pomiędzy miastami.

Miasta detektorów i czujników

W miastach funkcjonuje coraz więcej systemów monitorujących różne zjawiska i parametry. Za pośrednictwem detektorów i czujników pozyskuje się dane dotyczące między innymi:

  • stanu infrastruktury miejskiej;
  • ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego;
  • poziomu hałasu;
  • jakości powietrza;
  • poziomu wód;
  • danych pogodowych;
  • zużycia mediów;
  • popełnianych przestępstw i wykroczeń. 

Część zbieranych danych jest wykorzystywana w czasie rzeczywistym, część natomiast służy wyłącznie przygotowywaniu okresowych raportów i analiz. Wspólnym mianownikiem jest to, że w coraz większym stopniu dane i informacje wykorzystywane są do podejmowania lepszych decyzji dotyczących miasta i jego mieszkańców. Zarządzanie intuicyjne wypierane jest przez zarządzanie oparte na faktach.

Miasta na mapach

Miasta są jednostkami o bardzo złożonej i rozbudowanej infrastrukturze. Jeszcze stosunkowo niedawno inwentaryzacja infrastruktury odbywała się przede wszystkim na papierze i była dostępna głównie dla jej dysponentów. W konsekwencji stanowiło to duże utrudnienie w wielu procesach, wydłużało realizację procesów administracyjnych i potęgowało ilość pojawiających się problemów.

Historia cyfryzacji tych danych sięga już blisko dwudziestu lat. Właśnie w pierwszych latach dwudziestego pierwszego wieku pierwsze miasta rozpoczęły budowę miejskich systemów informacji przestrzennej. Narzędzie to jest niczym innym jak systemem informatycznym służącym do wprowadzania, gromadzenia, przetwarzania i wizualizacji danych przestrzennych. W przeciwieństwie do map papierowych, gdzie mam stały i ograniczony zestaw obiektów, mapy cyfrowe pozwalają na ich ciągłą modyfikację i wyświetlanie tylko tych danych, których w danej chwili potrzebujemy. Zbiór obiektów dotyczących jednego zagadnienia tworzy odrębną warstwę, a zestawienie ze sobą wielu warstw pozwala tworzyć mapy „skrojone do potrzeb”.
Jako przykładowe zasoby znajdujące się w miejskich systemach informacji przestrzennej warto wskazać: 

  • wszystkie punkty adresowe, ulice, place;
  • informacje o położeniu i własności nieruchomości;
  • informacje o budynkach, ich konstrukcji i instalacjach;
  • informacje o osobach zameldowanych w budynkach;
  • dane dotyczące sieci uzbrojenia terenu (gazowe, wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne)
  • informacje dotyczące budowy geologicznej terenu;
  • lokalizacje i zasięgi kamer miejskiego monitoringu wizyjnego;
  • lokalizacje i parametry hydrantów na sieci wodociągowej;
  • mapy akustyczne (hałas drogowy, kolejowy, przemysłowy);
  • mapy zagrożenia i mapy ryzyka powodziowego;
  • mapy zagrożenia pożarowego lasów;
  • mapy wypadków drogowych;
  • mapy popełnianych przestępstw i wykroczeń 

Wymienione zasoby danych są jedynie przykładowymi, które mogą być i bardzo często są pomocne w zarządzaniu bezpieczeństwem miasta.

Miasta e-usług

Mieszkańcy, przyzwyczajeni do pewnego standardu obsługi świadczonego przez największe platformy zakupowe oraz instytucje bankowe, coraz częściej oczekują tego samego od administracji publicznej. Pierwsze usługi cyfrowe, takie jak możliwość kontaktu uzyskania informacji czy wysłania pisma urzędowego, już nie są wystarczające. Jednym z najnowszych trendów jest tworzenie „kont mieszkańców”, gdzie znajdują się wszystkie najważniejsze informacje o sprawach urzędowych a dotyczących danego mieszkańca, m.in.:

  • zobowiązania podatkowe oraz historia dokonanych płatności;
  • informacja o przysługujących świadczeniach lub ulgach;
  • ważne terminy dotyczące obowiązków obywatelskich;
  • decyzje administracyjne ogólne i indywidualne;
  • wnioski i zgłoszenia interwencyjne;
  • pozostała korespondencja z instytucją.

Coraz więcej miast oferuje również „aplikacje miejskie”. Jako narzędzie pełniące funkcję przede wszystkim komunikacyjną, pierwotnie służyły do komunikacji jednostronnej w relacji urząd-mieszkaniec. Dzisiaj standardem staje się komunikacja dwustronna. Z jednej strony taka aplikacja umożliwia przekazywanie ważnych informacji dotyczących miasta, (zmiany w organizacji ruchu, organizowane wydarzenia, przypomnienie o terminach administracyjnych itp)., z drugiej to mieszkańcy mogą zgłaszać problemy i usterki dotyczące funkcjonowania miasta, wyrażać swoją opinię czy zgłaszać pomysły.

W związku z wystąpieniem jakiegoś zagrożenia lub zaistnienia sytuacji kryzysowej możliwe jest również przesyłanie do mieszkańców komunikatów ostrzegawczych i alarmowych w formie wiadomości email lub sms, nagrania audio lub materiału wideo.

Miasta mobilności

Mobilność miejska stanowi dla zarządzających jedno z głównych wyzwań. W Polsce bardzo dużym problemem są zachwiane proporcje w sposobach podróżowania po mieście i dominacja indywidualna transportu samochodowego. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), liczba samochodów w Polsce przypadająca na 1000 mieszkańców wynosi 747 pojazdów. Więcej pojazdów jest tylko w Luksemburgu (781 samochodów na 1000 mieszkańców).39

Włodarze miast podejmują wiele działań na rzecz zachęcenia mieszkańców do częstszego pozostawiania samochodów i poruszania się pieszo, rowerem lub korzystania z transportu publicznego. Coraz częściej inwestują również w rozwiązania technologiczne takie jak inteligentne systemy transportowe (ITS). ITS-y to systemy informacyjne i komunikacyjne, których celem jest zwiększenie przepustowości dróg, skrócenie czasu podróży oraz wzrost bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

40Wykorzystując zbiory danych dotyczące aktualnej sytuacji system steruje sygnalizacją ruchu drogowego nadając tym samym priorytet dla komunikacji publicznej czy służb ratowniczych. Zadaniem ITS-ów jest również dostarczenie informacji dla mieszkańców o utrudnieniach w ruchu drogowym, incydentach, zajętości miejsc parkingowych, czasie odjazdu środków transportu zbiorowego czy zmianach w organizacji ruchu. W tym celu wykorzystywane są między innymi znaki zmiennej treści, monitory i ekrany wielkoformatowe, aplikacje mobilne czy systemy powiadamiania e-mail lub sms.

Zebrane przez inteligentne systemy transportowe dane służą także do lepszego planowania inwestycji infrastrukturalnych, organizacji transportu publicznego oraz dyslokacji służb miejskich.

Miasta odporne

Gwałtowne zjawiska atmosferyczne występują coraz częściej i powodują coraz większe szkody. Na terenach silnie zurbanizowanych skutkują przede wszystkim zniszczeniem lub uszkodzeniem budynków, infrastruktury transportowej oraz technicznej. Należy liczyć się również z zalaniem domostw i obiektów użyteczności publicznej, przerwami w dostawach mediów i świadczeniu usług publicznych. Miasta inteligentne muszą być zatem miastami odpornymi na te i podobne zagrożenia.

Najbardziej dokuczliwe w miastach jest występowanie skrajnie wysokich temperatur oraz deszczów nawalnych. W pierwszym przypadku skutkuje to powstaniem zjawiska zwanego „wyspą ciepła”, którego efektem jest przede wszystkim różnica temperatury pomiędzy miastem a obszarami podmiejskimi. W skrajnych scenariuszach różnica ta może wynosić nawet kilkanaście stopni Celsjusza w godzinach nocnych. Dzieje się tak dlatego, gdyż mocno przeobrażone środowisko miejskie wykazuje inne właściwości radiacyjne, termiczne, aerodynamiczne oraz wilgotnościowe. Zwiększone parowanie może również wywoływać zwiększone opady. Deszcze nawalne na terenach miejskich, cechujących się często dużym odsetkiem powierzchni nieprzepuszczalnej lub trudnoprzepuszczalnej, powodują zalania i powodzie. Zwiększony spływ powierzchniowy skutkuje niewydolnością systemu kanalizacji deszczowo-burzowej.

Odpowiedzią na powyższe problemy jest przede wszystkim rozwijanie w miastach tzw. zielonej infrastruktury oraz błękitnej infrastruktury. Zwiększenie powierzchni czynnej biologicznie przeciwdziała powstawaniu wyspy ciepła i pozwala zatrzymać więcej opadu dokładnie w tym miejscu, w którym wystąpił. Stąd tak wiele projektów polegających na zazielenianiu przestrzeni, sadzeniu drzew, krzewów czy pnączy, zmniejszaniu zabetonowanej przestrzeni czy stosowaniu nawierzchni półprzepuszczalnych. Błękitna infrastruktura to naturalne tereny wodonośne, rzeki, kanały i strumyki, stawy, jeziora i zbiorniki wodne. W kontekście zagrożenia jakie stanowią tzw. powodzie miejskie miasta rozwijają wielofunkcyjną infrastrukturę prewencyjną. Przykładem jest budowa obiektów sportowych czy rekreacyjnych w nieckach i zagłębieniach. W normalnych warunkach miejsca te pełnią swoje podstawowe funkcje, zaś w czasie dużych opadów przyjmują funkcję zbiorników retencyjnych. W ten oto sposób miasta chronią przed zalaniem bardziej cenne obszary i obiekty, często takie, których zalanie mogłoby spowodować straty trudne do wyobrażenia.

Miasta sprawnego reagowania

Zagrożenie naturalne choć bardzo poważne, to przecież nie jedyne które występują na obszarach miejskich. Katalog zagrożeń jest zdecydowanie obszerniejszy. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej kluczowe jest zapewnienie współdziałania wielu podmiotów i instytucji, często niezależnych od siebie i podporządkowanych różnym organom. Miasta potrzebują dobrze działających centrów operacyjnych. Opracowany przez autora niniejszego artykułu model dojrzałości struktur kryzysowych przewiduje pięć poziomów dojrzałości.

Najnowsze trendy polegają właśnie na przekształcaniu centrów zarządzania kryzysowego w zintegrowane centra zarządzania miastem. Celem takiego podejścia jest przede wszystkim osiągnięcie poprawy przepływu informacji pomiędzy służbami oraz sprawniejsze reagowanie na występujące incydenty.

Polskie „smart cities”

Polskie miasta coraz śmielej sięgają po innowacyjne rozwiązania i to także w obszarze bezpieczeństwa. Bardzo ciekawymi projektami są z pewnością:

  • Regionalne Centrum Bezpieczeństwa w Olsztynie;
  • Miejski System Informacji Przestrzennej w Kielcach;
  • Miejskie Centrum Kontaktu 19115 w Warszawie;
  • Chatbot jako całodobowy kanał komunikacji w Poznaniu;
  • Inteligentny system inwentaryzacji dróg w Gdyni;
  • „Zielona fala” dla pojazdów uprzywilejowanych w Rzeszowie;
  • Zrównoważona mobilność w rozwoju „wizji zero” w Jaworznie.

Każdy z tych projektów jest inny zarówno pod względem zaspokajanej potrzeby lub rozwiązywanego problemu, jak również wykorzystywanych zasobów informacyjnych czy technologii. Wszystkie jednak zwiększają jakość życia i bezpieczeństwo mieszkańców.


Sergiusz Parszowski
Niezależny ekspert i doradca do spraw bezpieczeństwa i porządku publicznego. Audytor systemów bezpieczeństwa instytucji publicznych i podmiotów gospodarczych. Wykładowca akademicki oraz prelegent konferencji naukowych.

Pin It