W komunikacji zbiorowej rozwój technologiczny ma podwójne znaczenie. Przede wszystkim dotyczy szybkości przemieszczania się oraz nacisk kładzie się również na zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia awarii technicznej poprzez odpowiednie zabezpieczanie procesów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ludzi i stan techniczny infrastruktury komunikacyjnej. Mimo to producenci taboru, a następnie spółki nim zarządzające, dbają także o wdrażanie nowości technicznych zabezpieczające pasażerów przed działaniami kryminalnymi czy pożarami.

 

Jeszcze nie tak dawno w prasie codziennej można było znaleźć wiadomości o pożarach w autobusach komunikacji miejskiej. Osoby regularnie korzystające z komunikacji publicznej są w stanie bez dłuższego zastanowienia wymienić sytuacje, w których czuły się zagrożone. Dewastacje pojazdów, kradzieże kieszonkowe i wymuszenia rozbójnicze, ale także awarie, które prowadziły do pożaru na składzie kolejowym czy w autobusie zdarzały się na tyle często, że niezbędne staje się instalowanie odpowiednich zabezpieczeń technicznych.

 

2013-05-34-1

Fot. 1. Instalacja SUG w komorze silnika autobusu Solaris

 

Tego rodzaju zdarzeniom ma zapobiec telewizja dozorowa, stałe urządzania gaśnicze czy wszelkiego rodzaju detekcja zagrożeń i komunikacja ze służbami porządkowymi. Systemy takie pojawiły się już jakiś czas temu we wnętrzach autobusów czy pociągów. W nowych pojazdach, takie rozwiązania techniczne montowane są na etapie produkcji, stare natomiast modernizowane są, a rozwiązania zapewniające ochronę uzupełniane w trakcie tych prac.

Przykładowo kamery zabezpieczają pojazdy przed dewastacją, demolowaniem wyposażenia autobusów i pociągów, niszczeniem siedzeń czy rysowaniu szyb. Wynikające z tego straty liczone są rocznie w setkach tysięcy złotych. Dzięki monitoringowi łatwiej ściga się sprawców bójek i zakłóceń porządku w pojazdach. Jednocześnie sprawny monitoring wizyjny informuje o zarzewiu pożaru, pozwalając podjąć szybkie i skuteczne działania gaśnicze.

 

2013-05-34-2

Fot. 2. Kamera zainstalowana w pocią gu firmy Stadler

 

Korzyści płynące z zastosowania rozwiązań nadzoru wizyjnego wewnątrz środków transportu są olbrzymie. To przykładowo zdalny dostęp do obrazu wideo i dźwięku przekazywanego na żywo z dowolnego autobusu lub pociągu, obrazu jakości HDTV – stabilnego pomimo drgań i poruszania się pojazdu. Lokalizacja kamer w pojeździe nie utrudnia zastosowania inteligentnych funkcji wideo, takich jak zliczanie osób i zabezpieczenie antysabotażowe, czy integracji z systemem bezpieczeństwa stacji, terminali i infrastruktury o znaczeniu krytycznym, a także z systemem GPS, co umożliwia śledzenie autobusu lub pociągu na cyfrowej mapie i jednoczesne wyświetlanie przekazywanego na żywo obrazu wideo z kamer pokładowych.

Kamery zabezpiecza się przed kurzem i wodą oraz przystosowuje do pracy w trudnych warunkach, takich jak drgania, wstrząsy, jazda po wybojach i zmiany temperatury. Funkcja zabezpieczenia antysabotażowego może wykrywać działania sabotażowe, takie jak próba zablokowania kamery lub zamalowania jej farbą w sprayu. Ważne jest również to, że kamery zaprojektowano tak, aby szybko przystosowywała się do nagłych zmian oświetlenia, co umożliwia utrzymanie wysokiej jakości obrazu. Funkcja skanowania progresywnego umożliwia uzyskiwanie wyraźniejszego obrazu poruszających się obiektów. Licznik pikseli umożliwia sprawdzenie, czy rozdzielczość obiektu lub twarzy w pikselach spełnia wymagania zgodności z przepisami lub specyficznymi wymaganiami firmy przewozowej.

W wielu takich firmach, m.in. w autobusach sieradzkiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji, monitoring wizyjny sprawdza się w połączeniu z lokalizacją pojazdu opartą na systemie GPS. W ten sposób dyspozytor ma możliwość śledzenia w czasie rzeczywistym wszystkich autobusów będących na trasach, a zarejestrowane przez kamery sytuacje są zapisywane w pamięci systemowej przez 10 dni.

(...)

 Więcej: OMiI 5/2013

Opracowanie redakcyjne

 

Pin It