2013-03-22-1W XXI w. najnowsze technologiczne rozwiązania są obecne już praktycznie w każdej dziedzinie życia i odgrywają one coraz większą rolę. Istotne znaczenie mają również w sektorze bezpieczeństwa poprzez stopniowe zastępowanie ludzi na stanowiskach, na których błąd człowieka może wywołać katastrofalne skutki. W komunikacji zbiorowej rozwój technologiczny ma podwójne znaczenie.

 

 

Po pierwsze dotyczy zwiększania szybkości przemieszczania się ludzi, która nadal traktowana jest priorytetowo. Niezbędne staje się przy tym dbanie o odpowiednie zabezpieczenie środków transportu przed awaria techniczną. Z tego powodu coraz więcej procesów bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w transporcie i stan techniczny infrastruktury komunikacyjnej jest automatyzowana z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych. Po drugie wdrażanie nowości technicznych wkracza w sferę zabezpieczenia pasażerów przed działaniami kryminalnymi, które niestety często towarzyszą dużym zbiorowością ludzkim. Chcę się jednak skoncentrować na szczególnym rodzaju zagrożeń, przeciwdziałanie którym powinno odbywać się poprzez jak najszybsze implementowanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań. W tym znaczeniu, rozwiązania te powinny przede wszystkim mieć wpływ na niedopuszczenie do tragedii, której wywołanie stanowi główny cel działalności terrorystycznej. Uderzenie skierowane przeciwko ludności cywilnej to również oddziaływanie psychologiczne na społeczeństwo, które w ustroju demokratycznym przenosi się na decyzje polityczne.

 

(...)

 

2013-03-22-2

 

Wraz z pojawianiem się nowych zagrożeń, sukcesywnie modyfikowane są narzędzia służące do wykrywania ich, a także wprowadzane są rozwiązania organizacyjne i szkoleniowe, które zwiększają profesjonalizm służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. W dużej mierze tyczy się to również metra, którego obiekty projektowane były dużo później niż na przykład dworce i stacje kolejowe. Posiadają więc wydzielone strefy i co najmniej analogowy monitoring wizyjny. Ponadto dźwiękowe systemy ostrzegawcze oraz systemy ratownictwa, przeciwpożarowe, oddymiania i ewakuacyjne opracowane zostały z uwzględnieniem współczesnych zagrożeń.

Najgorzej sytuacja wygląda na terenach kolejowych, czego przyczyn należy upatrywać przede wszystkim w złym zarządzaniu bezpieczeństwem w strukturach spółki PKP. Trwająca od wielu lat reforma pokazuje, że zmiany własnościowe i przekazywanie niektórych składników majątku dawnego PKP, na przykład instytucjom samorządowym, wpływa na poprawę bezpieczeństwa.

(...)

 

Monitoring wizyjny, który instalowany jest przez część przewoźników i administratorów na terenie całego kraju stanowi ważny element systemu zabezpieczenia antyterrorystycznego. Proces instalowania tego rodzaju zabezpieczeń odbywa się w ramach modernizacji oraz podczas budowy nowych obiektów i zakupu środków transportu. Ważne jest jednak, aby takie rozwiązania projektowane były na zasadach wynikających z analizy zagrożeń oraz z wykorzystaniem wniosków z analizy bezpieczeństwa. Ponadto trzeba mieć na uwadze, że przyjęte rozwiązania powinny umożliwiać integrację monitoringu wizyjnego z systemami już istniejącymi lub projektowanymi do wdrożenia w przyszłości. Rozwój monitoringu wizyjnego prawdopodobnie postępuje najszybciej ze wszystkich rodzajów systemów zabezpieczeń technicznych. Możliwości dostępnych obecnie kamer i rejestratorów znacznie przewyższają te, które jeszcze kilka lat temu uważane były za nowoczesne.

(...)

 

Tomasz SERAFIN

OMiI 3/2013

Zamów alt

 

Pin It